Studia trwają dwa semestry. Zajęcia odbywają się od ponad 30 lat stacjonarnie średnio jeden raz w miesiącu, w trybie weekendowym – od piątku do niedzieli.
Program studiów, wypracowany w ciągu wieloletniej współpracy z Central Connecticut State University (New Britain, USA), jest programem typu Executive MBA i obejmuje 14 obowiązkowych modułów tematycznych. Został tak skonstruowany, by nawet osoby nieposiadające przygotowania ekonomicznego mogły przyswoić sobie wiedzę niezbędną do zarządzania organizacją gospodarczą, na poziomie pozwalającym przeprowadzać analizy pomocne przy podejmowaniu decyzji zarządczych. Zakres tematyczny poszczególnych modułów obejmuje zarówno wiedzę podstawową, jak i wybrane fragmenty wiedzy zaawansowanej.
Świadectwo ukończenia naszych studiów podyplomowych Executive MBA, w myśl Ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, zwalnia z egzaminu dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa (rozdział 3, art. 19, pkt 1c).
Moduły i sesje tematyczne:
- Wprowadzenie do analityki biznesowej i gospodarki rynkowej
- Analiza finansowa
- Komunikacja w zarządzaniu
- Przywództwo
- Rachunkowość zarządcza
- AI/Symulacje
- Aspekty prawne i jakościowe w zarządzaniu
- Decyzje inwestycyjne i kreowanie wartości
- Marketing
- Kreatywność i innowacje – prowadzone przez wykładowców amerykańskich
- Zarządzanie strategiczne
- Seminarium dyplomowe – warsztaty wyjazdowe
- Seminarium zamykające
Zawartość tematyczna modułów programu Executive MBA:
- Wprowadzenie do analityki biznesowej i gospodarki rynkowej
Typy gospodarek, ze szczególnym uwzględnieniem założeń, mechanizmów i efektów gospodarki rynkowej. Podstawowe polityki makroekonomiczne i ich wpływ na funkcjonowanie podmiotów rynkowych. Podstawowe pojęcia i prawa mikro- i makroekonomiczne. Warunki funkcjonowania przedsiębiorstw w różnych strukturach rynku. Wprowadzenie do statystyki opisowej. Interpretacja podstawowych parametrów statystycznych. Wprowadzenie do analityki biznesowej, metodyki rozwiązywania problemów biznesowych z wykorzystaniem analizy danych, podstaw projektowania pulpitów menedżerskich (dashboard). - Analiza finansowa
Istota sprawozdań finansowych. Odzwierciedlenie działań przedsiębiorstwa w sprawozdaniach finansowych. Czytanie bilansu i rachunku wyników. Przepływy pieniężne. Powiązanie i analiza sprawozdań finansowych. Opracowywanie sprawozdań finansowych pro forma i analiza wrażliwości. Audyt. - Komunikacja w zarządzaniu
Techniki komunikacji interpersonalnej i komunikacji społecznej w organizacjach. Styl komunikacyjny, kultura a styl komunikacyjny, autokoncepcja jako podstawa stylu komunikacyjnego. Sztuka wystąpień publicznych. Autoprezentacja, sztuka mówienia i przekonywania. Zasady skutecznych negocjacji, organizacji zebrań. Rola przywódcy. Komunikacja niewerbalna i międzykulturowa. Storytelling. - Przywództwo
Koncepcje kierowania zespołami ludzkimi w organizacjach. Inteligencja emocjonalna i wywieranie wpływu. Style i strategie przywództwa. Dysfunkcjonalne zachowania przywódcze. Przywództwo a różnice kulturowe. Ścieżki rozwoju osobistego i zawodowego jako przywódcy. - Rachunkowość zarządcza
Zachowanie się kosztów, metody rozliczania kosztów ogólnych, rachunek kosztów pełnych, rachunek kosztów zmiennych, analiza Cost-Volume-Profit (próg rentowności), koszty docelowe (Target Costing). Alokacja kosztów metodą ABC (Activity Based Costing). Koszty normatywne, analiza odchyleń kosztów normatywnych. Koszty produkcji pomocniczej i metody ich podziału. Proces budżetowania. Techniki projektowania systemów rachunkowości zarządczej i raportowania menedżerskiego oraz ich wykorzystania w pracy menedżera. Narzędzia rachunku kosztów, zarządzania kosztami i podnoszenia efektywności operacyjnej. - AI/Symulacje
Zastosowania sztucznej inteligencji w zarządzaniu. Gra symulacyjna. Metody symulacyjne w praktyce biznesowej. Klasy systemów IT i metody identyfikacji, analizy i specyfikacji potrzeb menedżera jako użytkownika systemu IT. Cyberbezpieczeństwo. - Aspekty prawne i jakościowe w zarządzaniu
Zarządzanie własnością intelektualną w przedsiębiorstwie. Odpowiedzialność prawna menedżerów. Odpowiedzialność kontraktowa w działalności biznesowej. Umowa sprzedaży oraz inne rodzaje umów w polskim obrocie gospodarczym. Bezpieczeństwo i zdrowie konsumentów. Proces reklamacyjny na podstawie rękojmi i gwarancji. Przegląd systemów zarządzania jakością. Normalizacja systemów zarządzania jakością. Wybrane techniki i metody zarządzania jakością. - Decyzje inwestycyjne i kreowanie wartości
Wartość przyszła i wartość obecna pieniądza. Aktualna wartość netto (NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (IRR), okres zwrotu inwestycji (payback period). Prognozowanie strumieni pieniężnych inwestycji. Oczekiwany zwrot z inwestycji i stopa procentowa. Analiza ryzyka inwestycji kapitałowych – analiza wrażliwości, analiza scenariuszy. Ryzyko walutowe. Firma jako inwestycja – ocena kondycji finansowej firmy metodą wskaźnikową. Budowanie wartości przedsiębiorstwa. - Marketing
Koncepcja i istota marketingu. Model marketingu w przedsiębiorstwie. Sektorowe uwarunkowania marketingu. Kształtowanie rynku, identyfikacja rynków docelowych, segmentacja. Zachowania nabywcze klientów. Badania marketingowe. Sprzedaż, techniki sprzedaży. Plan marketingowy, strategie marketingowe i planowanie strategiczne. Marketing międzynarodowy i e-marketing. - Kreatywność i innowacje – prowadzone przez wykładowców amerykańskich
Odkrywanie i rozszerzanie osobistej kreatywności i zrozumienia co badania mówią o tworzeniu kontekstów dla rozkwitu kreatywności. Wykorzystanie kreatywności dla innowacji, do znajdowania rozwiązań, tworzenia wartości. Zbadamy w jaki sposób jednostki i organizacje znajdują sposoby na ukierunkowanie kreatywności na innowacje. - Zarządzanie strategiczne
Istota zarządzania strategicznego, misja i cele firmy, strategie alternatywne, ocena i wybór alternatyw. Strategia w ujęciu globalnym wg M. Portera. Analiza i przygotowanie biznesplanu. Konkurencja w akcji – realizacja celów strategicznych firmy w warunkach konkurencji rynkowej poprzez podejmowanie decyzji operacyjnych – decyzyjna gra symulacyjna. - Seminarium dyplomowe – warsztaty wyjazdowe
Dobór właściwych form prezentacji, metod i narzędzi rozwiazywania problemów pojawiających się w miejscu pracy. - Seminarium zamykające
Prezentacja osiągnięć w pracy dyplomowej, w szczególności podjętego problemu menedżerskiego, zastosowanych podejść/metod/narzędzi, omówienie wyników. Dyskusja na forum całej grupy.